خانه بهداشت کلات گناباد

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

بیماری ها
عکس هایی از روستای کلات گناباد مطالبی در بارهی روستای کلات گناباد
اخبار علمی
جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 28
بازدید کل : 973
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


فال حافظ






در اين وب
در كل اينترنت

ابزار تماس با ما

فال انبیا

شیر محلی تب مالت می ‌آورد؟

  • 93

  

دوشیدن شیر گاو

همه ما نام بیماری تب مالت را شنیده ‌ایم اما بیشترمان با علایم و نشانه‌ های آن آشنایی نداریم و تمام اطلاعات ما در این عبارت خلاصه می ‌شود که در اثر خوردن شیر یا پنیر آلوده ممکن است تب مالت بگیریم. اما تب مالت، علایم متنوعی دارد که بسیاری از آن ها برای ما ناشناخته‌ اند. دکتر ناطقیان، علایم این بیماری را به 2 دسته تقسیم می ‌کند: "این بیماری به 2 شکل حاد و مزمن خود را نشان می ‌دهد. نوع حاد، با تب متناوب و تعریق همراه است. بیمار احساس ضعف و بی ‌حالی دارد و درد‌های پراکنده ‌ای در بدنش احساس می ‌کند. اما در نوع مزمن، بیمار تب آنچنانی ندارد و به جایش، دردهای استخوانی پراکنده دارد که بیشتر در ناحیه لگن، به صورت یک ‌طرفه، است. ورم مفاصل هم رخ می ‌دهد. گاهی بیمار دچار مشکلات روحی می ‌شود و احساس افسردگی و بی ‌حوصلگی دارد. معمولا احساس می ‌کند که صبح‌ ها خلق و خوی بهتری دارد ولی بعد از ظهرها احساس افسردگی می ‌کند..."

 

گفتگوی هفته نامه سلامت را با دکتر علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره همین بیماری بخوانید.

 

آقای دکتر! کسانی که این علایم را دارند، باید چه کار کنند؟

کسانی که تب ‌های متناوب، درد، ضعف و بی ‌حالی دارند، حتما باید از نظر ابتلا به تب مالت بررسی شوند. اگر کسی دچار تب شده و در مسافرت اخیر از مواد غذایی ناسالم یا مشکوک استفاده کرده، باید از پزشک تقاضا کند تا او را از نظر ابتلا به تب مالت بررسی کند.

آزمایش تشخیص بیماری تب مالت، تست رایت نام دارد که بسیار ساده و ارزان قیمت است و در تمام نقاط کشور انجام می‌ شود. گاهی دوره نهفتگی این بیماری طولانی می ‌شود و بیمار به یاد نمی ‌آورد که غذای آلوده خورده است یا نه. به دلیل شیوع زیاد این بیماری در کشور، معمولا اگر بیمار بیشتر از یک هفته تب داشته باشد، پزشکان، آزمایش تشخیص تب مالت را برای او انجام می‌ دهند. انجام این تست در مناطقی که بیماری شیوع بیشتری دارد رایج ‌تر است؛ مثلا در آذربایجان شرقی و غربی، شهرکرد، یاسوج و همدان.

 

به غذاهای ناسالم اشاره کردید، منظورتان چه غذاهایی بود؟

ببینید؛ این بیماری از راه‌ های مختلف منتقل می ‌شود اما راه اصلی‌ اش،‌ استفاده از محصولات لبنی است که از دام آلوده تهیه شده ‌اند. اگر شیر به اندازه کافی جوشانده شود، حتی اگر دام بیمار باشد، باز هم از انتقال بیماری جلوگیری می ‌شود. متاسفانه هنوز این تصور در کشور ما وجود دارد که جوشاندن شیر باعث می ‌شود، مواد مغذی شیر از بین بروند. این تفکر، اشتباه است و زمینه‌ ساز گسترش بیماری. اگر شیر به اندازه کافی جوشانده نشده باشد، تمام محصولاتی که از شیر و ماست تهیه می ‌شوند (دوغ، قره ‌قروت، کره، پنیر و کشک، خامه و بستنی) بیماری ‌زا هستند. اگر نظارت بر تولید ماست نباشد، برای کمتر شدن هزینه جوشاندن یا دود نخوردن شیر، وقتی شیر نیمه‌ گرم می ‌شود، دیگر شیر را بیشتر حرارت نمی دهند و در همین دما مایه ‌ماست را به آن اضافه می ‌کنند. به این صورت، ماست هم آلوده می ‌شود و تمام محصولاتی که از ماست تهیه می ‌شوند، آلوده خواهند شد. اگر پنیر به مدت 2 ماه در آب نمک بماند، احتمال انتقال بیماری خیلی کم می ‌شود. ولی در پنیر تازه و نرم، احتمال وجود میکروب هست؛ چرا که برای تولید پنیر ممکن است شیر را اصلا نجوشانده باشند. استفاده از قلم گاو و گوساله هم اگر به خوبی پخته نشوند، می‌ تواند عامل انتقال بیماری باشد.

 

آیا این بیماری به شکل ‌های دیگری هم منتقل می‌ شود؟

بله این بیماری با روش‌ های مختلفی منتقل می‌ شود. شکل سنتی زندگی موجب تماس خیلی نزدیک با گاو و گوسفند است. در بسیاری از روستاها بچه ‌ها از بره و گوساله تازه به دنیا آمده به عنوان اسباب‌ بازی استفاده می‌ کنند؛ در حالی که غشای پرده جفت و محصولات زایمانی حیوان به شدت آلوده‌ کننده ‌اند. حتی کسانی که در زمان زایمان حیوان حضور داشته باشند، ممکن است از طریق تنفس به بیماری تب مالت مبتلا شوند؛ چه برسد به کسانی که با دست برهنه به زایمان حیوان کمک می ‌کنند! ممکن است حیوان بیمار، هیچ علامتی نداشته باشد یا این که فقط چند مورد سقط داشته باشد. بنابراین کسانی که با دام در تماس هستند به راحتی بیمار می ‌شوند. کارگران دامداری‌ ها و کشتارگاه‌ ها هم در خطر آلوده شدن هستند. سرایت بیماری از انسان به انسان بسیار نادر است. موارد نادری از انتقال بیماری از طریق جنسی، شیر مادر و پیوند مغز استخوان گزارش شده است.

 

روش درمان این بیماری چیست؟

بیماری تب مالت قابل درمان است و اگر بیمار در مصرف داروها همکاری مناسب داشته باشد به طور کامل درمان خواهد شد. حتی اگر بیماری مزمن هم شده باشد، باز بعد از تشخیص به خوبی درمان می ‌شود. به طور معمول، درمان با 2 دارو به مدت 2 تا 3 ماه انجام می ‌شود. به ندرت، در موارد مزمن یا عفونت مغز استخوان ممکن است بیمار تا 6 ماه دارو مصرف کند.

 

اگر بیماری تشخیص داده نشود چه عوارضی دارد؟ آیا بیماری تب مالت کشنده است؟

نه، احتمال مرگ بسیار کم است. اما اگر تشخیص داده نشود، عوارض ناتوان ‌کننده ‌ای دارد. یکی از عوارض بیماری، درد شدید مفاصل است. ممکن است یک جوان کارگر که روزی ‌رسان خانواده است، در اثر ابتلا به این بیماری از شدت درد مفاصل، از کار افتاده شود. البته حتی در این موارد هم اگر بیماری تشخیص داده شود به خوبی درمان می‌ شود.

 

با این حساب، استفاده از شیر محلی خطرناک است؟

نه، اصلا این ‌طور نیست! استفاده از لبنیات بسیار ضروری است و نباید مردم را از مصرف لبنیات ترساند. فقط باید قبل از استفاده، از محصولات لبنی و گوشت محلی از سالم بودن آن مطمئن شویم؛ مخصوصا شیر محلی را قبل از مصرف بجوشانیم.


  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 14:4
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

بیماری زونا مسری است

  • 84

 


بیماری زونا، عفونت دردناک ریشه های عصبی می باشد. این بیماری توسط ویروس هرپس زوستر ایجاد می شود. این ویروس، همان ویروس آبله مرغان دوران کودکی است.

 

 


 

بیماری زونا

 

این ویروس در رشته های عصبی حرکت می کند و بر روی سلول های پوست اثر می گذارد و موجب ایجاد تاول های پوستی می گردد.

حتی با ابتلای فرد به آبله مرغان در کودکی، ویروس این بیماری به طور کامل از بدن بیرون نمی رود و هنگامی که دوباره در بدن فعال شود، زونا ایجاد می شود.

 

بثورات پوستی زونا شبیه چیست؟

این بثورات، از یک تاول کوچک قرمزرنگ شروع می شود. علائم زونا شامل: درد، خارش، سوزن سوزن شدن و سوزش می باشد که ممکن است قبل از بروز بثورات پوستی رخ دهد.

اگر شما احساس می کنید که زونا گرفته اید، بهتر است هر چه زودتر نزد پزشک بروید.

 

دلایل بیماری زونا

بعد از بهبودی از بیماری آبله مرغان، این ویروس در سیستم عصبی به صورت خفته باقی می ماند.

در برخی افراد، این ویروس برای همیشه تا آخر عمر، به حالت خفته است. در برخی دیگر، با ضعیف شدن سیستم ایمنی ممکن است این ویروس دوباره بیدار شود و شروع به تولید مثل و حرکت در رشته های عصبی نماید و خود را به سطح پوست برساند و باعث ایجاد زونا گردد.

هنگامی که ویروس خفته آبله مرغان در بدن دوباره فعال گردد، زونا بوجود می آید نه آبله مرغان

چه افرادی در معرض خطر قرار دارند؟

در هر فردی که آبله مرغان گرفته باشد و در افراد بالاتر از 60 سال، بیماری زونا می تواند بروز کند.

تضعیف سیستم ایمنی بدن، فشارهای روحی و سرطان نیز می توانند دلیلی بر فعالیت دوباره ویروس و ایجاد زونا باشد.

تظاهرات پوستی بیماری زونا

 

 

 

چه قدر بیماری زونا طول می کشد؟

تاول های پوستی محتوی مقدار زیادی مایع آبکی می باشند که با ترکیدن تاول می تواند به اطراف ترشح شود و در صورت تماس با آن، باعث آلودگی افراد دیگر شود. بعد از مدتی تاول ها خشک می شوند و به صورت لکه های پوستی در می آیند (تصویر روبرو).

این مراحل ممکن است 3 تا 4 هفته طول بکشد. هنگامی که تمام تاول ها خشک شدند، دیگر نگران سرایت ویروس نباشید.

 

آیا زونا سرایت می کند؟

بله. این ویروس (چه در آبله مرغان و چه در زونا) می تواند از طریق تماس با تاول آبکی فرد بیمار به دیگران منتقل شود.

اگر کسی تا موقع تماس با این ویروس، آبله مرغان نگرفته باشد، بعد از آلودگی، دچار بیماری آبله مرغان می شود. ولی اگر کسی قبلا آبله مرغان گرفته باشد، بعد از تماس با ویروس، دچار بیماری زونا می شود، نه آبله مرغان.

 

تظاهرات پوستی بیماری زونا

 

عوارض زونا

شایع ترین عوارض زونا، نورالژی می باشد. نورالژی موجب درد اعصاب می شود.

هنگامی که زونا بر پیشانی و بینی اثر می گذارد، ممکن است بر چشم ها نیز اثر داشته باشد و موجب از دست دادن بینایی گردد.

 

درمان زونا

هیچ درمانی برای زونا وجود ندارد. اما درمان ممکن است باعث شود زودتر خوب شوید و از بروز مشکلات جلوگیری کند.

کمپرس سرد و مالیدم پماد ضد خارش مانند: کالامین، تسکین دهنده خوبی است.

حمام کردن و شستن پوست با آب و صابون نیز خوب می باشد.

استروئید، داروی ضد ویروسی و داروی ضد درد نیز ممکن است به بهبودی کمک کنند.

اکثر افراد با سیستم ایمنی قوی زودتر بهبود می یابند، حتی اگر ویروس دوباره عود کند.


  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 14:1
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

سکته قلبی

  • 29

برخورد با اولین سکته قلبی


 

برای اغلب مردم سکته ی قلبی اولین علامت بیماری قلبی است. بنابراین همه ی افراد بایستی علائم مشخص کننده ی بیماری قلبی و هم ‌چنین چگونگی کمک کردن پزشکی اورژانس را بدانند.

یک درمان موثر بایستی در ساعات اولیه ی شروع علائم آغاز شود. به یاد داشته باشید آگاهی از شکایات و کمک سریع نجات بخش زندگی شماست.


 

شناخت علائم اخطار کننده

اغلب حملات قلبی با شروع ناگهانی دردهای فشارنده که اغلب هم در فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی نشان داده می ‌شود، آغاز می ‌شود. اغلب این حملات قلبی در آغاز آهسته‌اند و به صورت درد کم یا احساس ناراحتی در ناحیه ی سینه بیان می شوند.

شایع تر‌ین علامت اخطار برای مردان و زنان همین درد سینه است.


 

ناراحتی سینه :

اغلب حملات قلبی ناحیه ی مرکزی قفسه ی صدری را به صورت درد ناراحت کننده‌ای که حداقل چند دقیقه طول می ‌کشد درگیر می‌ کند. بیمار احساس فشار ناراحت ‌کننده یا درد را دارد. این ناراحتی می ‌تواند خفیف تا شدید باشد.

ناراحتی در قسمت‌های دیگر بدن از قبیل یک یا دو بازو، پشت، گردن، فک و معده نیز رخ می ‌دهد. نفس‌های کوتاه که اغلب همراه با ناراحتی قفسه ی صدری است اتفاق می ‌افتد، اما می ‌تواند قبل از شروع علائم قفسه ی صدری آغاز شده باشد.

دیگر علائم شامل: تهوع، سبکی ‌سر، عرق و سردرد می ‌باشد.


 

هر چه زودتر کمک بخواهید :

 

اگر فکر می‌ کنید شما یا شخص دیگری احتمالاً یک حمله ی قلبی خواهید داشت، برای جلوگیری از مرگ یا ناتوانی به طور سریع و فوری اقدام کنید و بیش از چند دقیقه (حداکثر 5 دقیقه) معطل نشوید و بعد به اورژانس 115 تلفن کنید.

 

شما بایستی به طور سریع عمل کنید، زیرا داروهای از بین برنده ی لخته ی خون و دیگر تکنیک ‌های درمانی برای باز نگه داشتن سرخرگ‌‌ها می ‌توانند حمله ی قلبی را متوقف سازند.

این درمان‌ها بهترین نتایج را در اولین ساعات بعد از شروع حمله ی قلبی دارند. معمولا خانم‌ها تمایل به تأخیر در دریافت کمک نسبت به آقایان در حملات قلبی دارند. تأخیر خانم‌ها به این دلیل است که آن ها نمی‌ خواهند دیگران نگرانشان باشند.

مواقعی که شما به بیمارستان می ‌روید، از صحبت کردن درباره ی آن چه احتیاج دارید یا آوردن فردی که بتواند با شما صحبت کند، نترسید. از انجام آزمایشاتی که می‌ تواند مشخص کننده ی داشتن یک حمله ی قلبی در شما باشد سوال کنید. آزمایشات معمول شامل نوار قلب، آنزیم‌های قلبی و اسکن‌های هسته‌ای آنژیوگرام کرونروی یا آرتریوگرام می ‌باشد.

در بیمارستان اجازه ندهید که هر کسی به شما بگوید علائم شما مربوط به سوء‌هاضمه یا فعالیت بیش از اندازه است.

شما حتماً باید اجازه دهید که یک معاینه ی کامل برای تشخیص حمله ی قلبی در شما انجام شود و اگر دچار حمله ی قلبی شده باشید، اجازه دهید هرچه سریع تر درمان برای متوقف کردن حمله آغاز شود.


  • تاریخ ارسال : 17 آبان 1393 ساعت: 13:22
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

ابولا چه کسانی را به کشتن می‌دهد؟

  • 32

 

کار‌شناسان در کشفی جدید دریافته‌اند که مرگ یا زنده ماندن پس از ابتلای افراد به بیماری ابولا به یک ساختار در بدن انسان‌ها مرتبط است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، کار‌شناسان در تحقیقات خود بر روی موش‌ها دریافته‌اند که DNA بدن موش‌ها و به تبع آن‌ها انسان‌ها می‌تواند عامل زنده ماندن و یا مرگ آن‌ها در صورت حمله این ویروس مرگبار باشد.
 
گفتنی است، بر اساس جدید‌ترین آمار‌ها در حدود ۵ هزار نفر در اثر ابتلابه بیماری ابولا تا به اکنون جان خود را از دست داده‌اند.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، کار‌شناسان در تحقیقات خود دریافته‌اند از بین مبتلایان عده زیادی جان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند، در صورتیکه عده دیگری با وجود ابتلا به این بیماری به دلیل ژنتیک خاص بدن خود زنده مانده‌اند و این بیماری راشکست داده‌اند.
 
کار‌شناسان در نظر دارند با شناسایی افراد مقاوم در برابر ابتلا به بیماری ابولا و مقایسه ژنتیک آن‌ها در آینده از DNA بدن آن‌ها برای تولید واکسن و داروهای درمان کننده این بیماری مرگبار استفاده کنند.

  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 13:7
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در معرض ابتلا به ابولا

  • 37
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، کارشناسان هشدار داده‌اند کشور چین در معرض خطر ابتلای اتباع زیادی از این کشور به بیماری ابولا قرار دارد.
 
گفتنی است، کارشناسان هشدار داده‌اند درصورت ابتلای کشور چین به ابولا به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، جهان با معضلی پیچییده مواجه خواهد شد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان اعتقاد دارند بازگشت تعداد زیادی از کارگران چینی از کشور‌های آفریقایی، می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری ابولا در این کشور شود.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند، به دلیل پایین بودن نرخ کیفیت خدمات پزشکی در کشور چین این بیماری می‌تواند به سرعت جمعیت زیادی را درگیر کند.
 
کارشناسان هشدار می‌دهند، در صورت بروز ابولا در کشور چین فاجعه‌ای مانند اپیدمی بیماری سارس در سال 2002 مجدداً می‌تواند رخ دهد.

  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 13:4
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مصرف دمنوش ها بهترين راه براي جلوگيري از سرما خوردگي

  • 38

 

دمنوش‌های گیاهای با خواص ویژه و منحصر به فرد خود از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار كلينيك باشگاه خبرنگاران؛دکتر حسین خیراندیش با اشاره به فرارسیدن روزهای سرد و افزایش سرماخوردگی در این فصول، بیان داشت: شلغم ماده مفیدی است که از دیرباز برای رفع سرماخوردگی و مبارزه با آن استفاده می‌شود، بنابراین شلغم را پخته و به صورت داغ مصرف کنید.

وی با اشاره به بخوردرمانی برای مبارزه با سرماخوردگی در فصول سرد سال، گفت: از بهترین نوع بخورها می‌توان به بخور اکالیپتوس اشاره کرد که موجب باز شدن منافذ بینی و رفع گرفتگی آنها می‌شود.

 

پدر احیای طب سنتی ایران افزود: در این بین درست کردن انواع دمنوش‌ها نیز مفید است به گونه‌ای که مصرف دمنوش آویشن، نعنا، پونه، شوید و عسل جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی و مصرف روزانه یک لیوان از این دمنوش برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در این بین خیساندن انجیر و هلو برای رفع سرفه خشک در این فصل بسیار توصیه می‌شود.

  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 12:52
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

روشهای پیشگیری از سرما خوردگی

  • 40

 

سرما خوردگی

 

عامل سرماخوردگی

قریـب بـه 200 نــوع ویــــروس عامل بیماری سرماخوردگی می باشند.

 

آب و هـــوای سرد علت سرماخوردگی نمیباشد.

به این عـلت شیـوع ایـن بـیـمـاری در فـصـول ســـرد سال بــیشتر میباشد که افراد معمولا در محیطهای بسته و در مجاورت یکدیگر بسر میبرند بنابراین سرایت ویروس ســرماخوردگی سهل تر میگردد. علت دیگر آن کاهش رطـوبت هـوا در فـصـول سـرد سـال میـباشد که سبب خشـکی بیـنـــی و افزایش آسیب پذیری آن نسبت به ویروس سرماخوردگی میگردد.

 

مدت بیماری: یک تا دو هفته

شروع علائم بیماری: 3-2 روز پس از سرایت بیماری

زمان اوج واگیردار بودن: 4-2 روز پس از ظهور علائم

علائم سرماخوردگی

احتقان بینی، التهاب سینوسها، عطسه، گلو درد، سرفه، سردرد، تب، آبریزش بینی، کاهش حس بویایی و چشایی، درد عضلانی، بی اشتهایی، خستگی و ضعف.

تفاوت علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرما خوردگی

1- تب در سرماخوردگی نادر بوده اما در آنفلوآنزا بروز تب بالا (4-3 روز تداوم می یابد) عادی است.

2- سردرد در سرماخوردگی نادر بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

3- درد عمومی بدن در سرماخوردگی خفیف بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

4- خستگی و فرسودگی شدید در سرماخوردگی وجود نداشته اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

5- سرفه در سرماخوردگی خفیف بوده اما در آنفلوآنزا شدید میباشد.

6- عطسه و گرفتگی بینی در سرماخوردگی عادی بوده اما در آنفلوآنزا ممکن است وجود نداشته باشد.

سرما خوردگی

راههای پیشگیری از سرماخوردگی

1- شستشوی دستها.

2- جلوی عطسه و سرفه خود را با دستمال کاغذی بگیرید و نه دستها.

3- دست نزدن به صورت (چون ویروس سرماخوردگی از راه چشمها، بینی و دهان وارد بدن میگردد)

4- نوشیدن آب فراوان.

5- ورزش کردن.

6- سیگار نکشیدن.

7- دوری گزیدن از افراد مبتلا به سرماخوردگی.

8- برخورداری از یک رژیم غذایی معتدل سرشار از ویتامین.

سرما خوردگی

راههای درمان سرماخوردگی

1- مصرف داروهای آسپرین (افراد بالای 20 سال)، استامینوفن، آنتی هیستامینها، اکسپکتورانت.

2- استراحت کردن و گرم نگاهداشتن بدن بسیار مهم میباشد.

3- نوشیدن مایعات گرم مانند سوپ.

4- مصرف موز، هویج و چای.

5- مصرف ویتامین C و روی.

6- هنگام شب می باید یک بالشت اضافی زیر سر قرار داده شود تا گرفتگی بینی کاهش یابد.

7- برای درمان گرفتگی بینی 4/1 قاشق چایخوری نمک و 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین را در 18 اونس آب گرم مخلوط کرده و توسط سرنگ (سوزن جدا شده) به درون بینی وارد کنید.

8- برای کاهش علایم گلو درد یک قاشق چایخوری نمک را در 18 اونس آب گرم مخلوط کرده و غرغره کنید. همچنین میتوانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل را در 2 فنجان آب گرم مخلوط کرده سپس غرغره کنید.

9- بخور اوکالیپتوس علایم گرفتگی بینی را کاهش میدهد.

10- حمام آب گرم بگیرید.

11- تخلیه مرتب بینی در تسریع دفع ویروس از بدن موثر میباشد

بر گرفته از سایت تبیان


  • تاریخ ارسال : شنبه 17 آبان 1393 ساعت: 12:47
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

مواردی که باعث سردرد می شوند

  • 53

 

سردرد

برخی از خوراکی ها ، بوها و حتی رفتارهای فردی و اجتماعی در تشدید یا ایجاد سردرد نقش به سزایی دارند:

 

1- مدیر محل کارتان : بله تعجب نکنید مدیر و یا هر کس که شما را تحت استرس و فشار قرار می دهد، می تواند منجر به بروز سردرد در شما شود. سردردهای عصبی به دلیل حساس شدن اعصاب مغزی رخ می دهند. سردردهای میگرنی نیز نتیجه تغییراتی در مغز می باشند. در این حالت پیام های مغزی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی خاصی می شوند که نتیجه آن اتساع رگ های خونی است. این پیغام ها همچنین باعث التهاب مغز می شوند که نتیجه آن همان سردرد است.

 

2- هوای گرم : همزمان با افزایش دمای هوا ، بروز سردردهای شدید و حتی میگرن زیاد می شود. در مطالعات جدید ثابت شده است که به ازای افزایش هر 5/4 درجه سانتیگراد دمای هوا، احتمال ابتلا به سردرد 5/7 درصد افزایش می یابد.

 

3- بوهای قوی : بوهای شدید، حتی نوع خوب آن باعث تشدید میگرن در بسیاری از افراد می شوند. علت آن مشخص نیست، اما احتمالا رایحه ها باعث تحریک سیستم عصبی می شوند. شایع ترین موارد ، بوی رنگ، ادکلن، انواع خاصی از گل ها و گرد و غبار است.

 

4- شیوه بستن مو : روش آرایش و مرتب کردن مو ، سر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ مثلا مدل دم اسبی کردن مو، بستن هد، بافتن مو و استفاده از کلاه های بسیار تنگ چنین تاثیری دارند. اگر عامل سردرد این موارد باشد، درمان آن نیز آسان خواهد بود.

 

5- فعالیت بدنی : فعالیت های بدنی سنگین می توانند منجر به بروز سردرد شوند. این فعالیت ها باعث تورم رگ های خونی سر و گردن و افزایش فشار می گردند؛ مثل سردرد آمیزشی (آمیزش جنسی زیاد) و یا سردرد ناشی از دویدن. این نوع سردردها به خصوص در افراد مستعد ابتلا به میگرن زیاد مشاهده می شوند.

 

6- ژست نادرست : ماهیچه های گردن و سر تنها با حرکات بدنی شدید تحت فشار قرار نمی گیرند، بلکه وضعیت نشستن شما روی صندلی محل کارتان نیز می تواند موثر باشد. استفاده از صندلی بدون پشتی ، قوز کردن ، خیره شدن به مانیتور خیلی بالا یا خیلی پایین، نگه داشتن گوشی تلفن بین گوش و شانه از جمله مواردی است که باعث سردرد می شوند. اگر مرتبا دچار سردرد عصبی می شوید، بهتر است به محل کار خود نیز نگاهی بیندازید.

 

7- پنیر : یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به میگرن، استفاده از پنیرهای مانده می باشد، مثل پنیر ابی، ماتسرلا، پنیر فتا (پنیر یونانی)، پنیر چدار، بری، سوئیسی. این نوع پنیرها حاوی ماده ای به نام تیرامین می باشند که از تجزیه پروتئین ها حاصل می شود. هرچه پنیر مانده تر باشد، مقدار این ماده در آن بیشتر خواهد بود.

 

8- گوشت های فرایند شده : گوشت های فرایند شده مثل سوسیس و کالباس ، نه تنها حاوی تیرامین می باشند، بلکه افزودنی هایی مثل نیترات در آنها باعث افزایش جریان خون به مغز و در نهایت باعث تحریک سردرد و میگرن می شود.

 

9- حذف وعده های غذایی : سردردهای ناشی از گرسنگی معمولا قابل تشخیص نمی باشند. اگر یک وعده غذایی (مثل صبحانه یا ناهار) را حذف کنید، سردرد شروع می شود، حتی قبل از اینکه گرسنگی را احساس کنید. علت این امر کاهش سطح قند خون می باشد. اما این نوع سردرد را با خوردن آب نبات و .. درمان نکنید. این روش باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت شدیدتر آن می شود.

 

10- استعمال دخانیات : سیگار نه تنها برای فرد سیگاری بلکه برای تمام افرادی که در تماس با دود سیگار هستند مضر می باشد. نیکوتین موجود در دود سیگار باعث تنگ شدن رگ های خونی مغز می شود و به دنبال آن سردرد شروع می شود.

 

11- کافئین : برای افراد مستعد ابتلا به سردرد، نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، ماده ی مناسبی است که سردرد را کاهش می دهد. در حقیقت حفظ تعادل در مصرف نوشیدنی های کافئین دار مفید می باشد. حتی بسیاری از داروهای درمانی سردرد حاوی کافئین هستند. اما زیاده روی در مصرف نوشیدنی های کافئین دار، خود باعث ایجاد سردرد می شود. حتی ترک ناگهانی مصرف این نوع نوشیدنی ها نیز باعث سردرد می شود.

 

آنچه که بهتر است انجام دهید

علاوه بر آنچه راجع به محرک های سردرد در بالا گفته شد، این نکته را نیز باید به خاطر داشته باشید که هر فردی نسبت به چیز خاصی حساسیت دارد که باعث بروز سردرد در وی می شود. لذا بهتر است دفتر یادداشتی برای خود تهیه کنید و در آن زمان شروع و خاتمه سردرد خود و مجموعه عواملی را که فکر می کنید باعث سردرد در شما می شوند، یادداشت کنید. با این کار بعد از مدتی، مجموعه ای از علت های اصلی سردرد خود را به دست خواهید آورد و سردرد خود را آسان تر و بهتر کنترل خواهید نمود.


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 24 مهر 1393 ساعت: 12:56
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

همایش پیاده روی دانش آموزی به مناسبت روز جهانی قلب در روستای کلات گناباد

 

در گرامیداشت ۷ مهرماه، روزجهانی قلب، همایش پیاده روی دانش آموزی باحضور والدین آنها در روستای کلات گناباد برگزار شد.


 در این همایش پیاده روی که به همت خانه بهداشت روستای کلات و دبستان امام صادق(ع) برگزار شد، شرکت کنندگان  مسیر دبستان امام صادق(ع) تا مجتمع فرهنگی تفریحی امام رضا(ع)را پیمودند.
جناب آقای رحمانی مسئول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در پایان این مراسم با اشاره به روز جهانی قلب، به نقش مهم و تاثیرگذار ورزش در پیشگیری از بیماریها اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت نقش خودمراقبتی در سلامت، افزود: ورزش همگانی و ترویج فرهنگ پیاده روی.علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه، نقش مهمی در سلامتی قلبی افراد دارد.

در پایان نیز ریاست مجتمع امام صادق(ع)جناب آقای مرزبان بر استمرار این گونه برنامه ها تاکیدو از تمامی شرکت کنندگان این همایش تشکر نمودند.

جادارد در پایان از دهیار محترم جناب اقای مهندس شرفی بابت تقبل نمودن هدایای این همایش تشکر نماییم.


  • تاریخ ارسال : چهار شنبه 16 مهر 1393 ساعت: 13:40
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

مرحله سوم برنامه تحول نظام سلامت کلید خورد

  • 43

چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸ واحد خبر(دبير خبر وب دا)

مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت همزمان با برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و با ابلاغ اجرای مفاد کتاب "ارزشهای نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 93" کلید خورد.

 

به گزارش وب دا،در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رییس سازمان نظام پزشکی کشور، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، نماینده وزیر در شورایعالی نظام پزشکی، معاونین وزارت بهداشت ، روسا و معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شد و اجرای مفاد کتاب "ارزشهای نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 93" ابلاغ شد.

 

بنا براین گزارش با اجرای مفاد این کتاب بیش از 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و پرداختی مردم بابت خدمات سلامت در بخش های دولتی و خصوصي کاهش می یابد به نحوی که در بخش خصوصی، پرداخت ها در قالب صورتحساب های رسمی بیمارستان و در چارچوب قانون خواهد بود. این کتاب مهم ترین زمینه را برای کنترل تعرفه های غیرقانونی فراهم می کند.

 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکي در اين نشست اظهار داشت: در رهگیری تخلفات برای اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت رودربایستی ها را کنار بگذاریم و روسای بیمارستان ها به جد پیگیر نظارت بر تخلفات باشند.

 

دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به این که کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات سلامت اجرا می شود، گفت: گام جدیدی در طرح تحول نظام سلامت از ابتدای مهرماه آغاز شده که مقدمه ای بر تغییرات وسیع در حوزه بهداشت و درمان خواهد بود.

 

دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به این که اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری خدمات پزشکی، در واقع خواسته ای است که بیش از دو دهه معطل مانده، ادامه داد: راه سختی در پیش است و در ادامه مسیر برای واقعی کردن تعرفه های پزشکی و برچیدن بساط دریافت های غیرمتعارف نباید تردید کرد.

 

به گفته وزیر بهداشت هرچند در این راه عده ای تردید دارند و وارد حاشیه ها شده اند، ولی دولت، وزارت بهداشت، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و در نهایت سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گر همگی مصمم به اجرای این طرح بزرگ هستند.

 

وی ضمن بیان این که در آینده ثابت خواهد شد که بزرگترین خدمت به جامعه پزشکی در گرو این تصمیم دولت است، خاطرنشان کرد: برای اجرای صحیح این تصمیم همگی باید کمک کنند. چون وزارت بهداشت به تنهایی قطعا این راه را ادامه خواهد داد ولی در کنار این وزارت خانه، انجمن های تخصصی و نظام پزشکی نیز باید به عهد خود وفا کنند تا عزت و آبروی جامعه پزشکی حفظ شود.

 

دکتر هاشمی در ادامه افزود: اجرای این کتاب برای رسیدن به تعرفه های واقعی یک راه زمانبر است و سه ماه بعد از اجرا، می توانیم از طریق انجمن های تخصصی پیشنهادها و انتقادات را جمع آوری کنیم تا با اصلاح مشکلات، رضایتمندی همگانی حاصل شود.

 

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش با بیان این که روسای دانشگاه های علوم پزشکی و معاونت ها در مرحله اول مسئولیت دارند که این کار را به نحو احسن در تمام استان ها آغاز کنند، اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت توجه به حوزه بهداشت و پیشگیری است، ولی درحوزه درمان اگر به سوی واقعی شدن تعرفه ها نرویم، تمام اقداماتمان زیر سوال خواهد رفت.

 

دکتر هاشمی تاکید کرد: ثمره این کار به دور از غوغاسالاری و حاشیه سازی ارج نهادن به نسل ارزشمند جامعه پزشکی است که همه وجودشان را برای ایرانیان وقف کرده اند.

 

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: در ادامه مسیر باید به اشکالات اقداماتمان اعتراف کرده و در جهت رفع آنها بر آییم. طی کردن مسیرهای گذشته پسندیده نیست و در حالیکه اکثریت جامعه پزشکی اخلاق اسلامی و حرفه ای را رعایت می کنند، باید به دور از هر گونه حاشیه و آسیب باشند.

 

رودربایستی ها را در رهگیری تخلفات کنار بگذاریم

 

به گفته دکتر هاشمی در موارد معدودی تخلفات وجود دارد که قطعا باید روی تمام آنها توسط گروه های ستادی در هر استانی نظارت شود. در زمینه نظارت بر تخلفات نیز باید رعایت اخلاق و انصاف را پیش بگیریم.

 

وی با بیان این که در زمینه کنترل تخلفات از انجمن های تخصصی نیز باید کمک گرفت، تاکید کرد: در هر انجمنی باید پرونده های تخلف وجود داشته باشد تا در صورت تکرار تخلف، رسیدگی های لازم صورت گیرد.

 

دکتر هاشمی با اشاره به این که این کار باعث عزت و احترام نظام پزشکی و انجمن های تخصصی خواهد شد، ادامه داد: رودربایستی ها را باید در رهگیری تخلفات کنار بگذاریم و روسای بیمارستان ها به جد پیگیر نظارت بر تخلفات باشند.

 

به گفته وزیر بهداشت بیمارستان های خصوصی تعهد کرده اند که با اجرای کتاب تخلفات از بین خواهد رفت. ما مطمئنیم که این اتفاق خواهد افتاد در غیر این صورت در اعتبارسنجی بیمارستان ها و در کمیسیون ماده 20 با مشکل مواجه خواهند شد.

 

دکتر هاشمی با تاکید بر این که تخلف در بیمارستان دولتی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نباید مشاهده شود، اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد، مسلما برخوردها جدی تر خواهد بود.

 

وی در ادامه با اشاره به این که باید تخلف را در جامعه پزشکی قبیح بدانیم و حتی یک تخلف را نیز در این جامعه نپذیریم، افزود: این قول را می دهیم که در مناطق محروم و دورافتاده کوچکترین تخلفی صورت نگیرد هرچند شهرهای عمده بخصوص تهران برای برچیده شدن تخلفات در اولویت است.

 

به هیچ وجه نگران تامین اعتبارات نباشیم

 

دکتر هاشمی در ادامه سخنانش با تاکید بر این که به هیچ وجه نباید نگران اعتبارات حوزه سلامت باشیم، گفت: اخیرا دستور شخص ریاست جمهوری در جلسه شورای اقتصاد این بود که قبل از واریز یارانه ها به حساب خانوار، اعتبارات سلامت واریز شود و این یعنی رییس جمهور دولت تدبیر و امید به جد در راه بهبود وضعیت سلامت، رفاه اجتماعی و دستگیری از مستمندان حرکت می کند.

 

وی همچنین با بیان این که حمایتها از حوزه سلامت در صورتی که راه را به درستی برویم، چندین برابر خواهد شد، اظهار کرد:در حال حاضر نظرسنجی ها از سطح رضایت مردم از نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت توسط ائمه جمعه، استانداران، وزارت کشور و سازمان بازرسی کل کشور صورت می گیرد به طوریکه در آخرین نظرسنجی توسط ائمه جمعه این سطح رضایت به 82 درصد رسیده است.


  • تاریخ ارسال : چهار شنبه 9 مهر 1393 ساعت: 13:7
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

ليست صفحات


تعداد صفحات : 8


ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 77
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 8

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 17
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 11
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
            آي پي امروز آي پي امروز : 6
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 4
            بازدید هفته بازدید هفته : 29
            بازدید ماه بازدید ماه : 28
            بازدید سال بازدید سال : 245
            بازدید کلی بازدید کلی : 973

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 18.117.196.217
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            نظرسنجي

            نظرسنجي

              مطالب ما را چگونه ارزیابی می کنید
              تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

                تبادل لینک هوشمند

                برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خانه بهداشت کلات و آدرس khbehdashtkalat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






                خبرنامه

                خبرنامه

                  براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                  آخرین نطرات کاربران

                  آخرین نطرات کاربران

                    درباره ما

                      بسم الله الرحم الرحیم خانه بهداشت کلات درسال 1360افتتاح گردید ازکارمندان آن می توان به آقایان:پاکیزه-فردوسی-شهدیز خانم ها:زارعی-نیک هوش-روحی- شجعی-ابراهیمی اشاره نمود. ساختمان جدید آن در فروردین1387باحضوربرخی مقامات افتتاح گردید

                    کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خانه بهداشت کلات گناباد بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                    قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف