روماتیسم: راه چاره در تغذیه‌ی مناسب

تبلیغات

تبلیغات

موضوعات

موضوعات

بیماری ها
عکس هایی از روستای کلات گناباد مطالبی در بارهی روستای کلات گناباد
اخبار علمی
جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 36
بازدید کل : 981
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


فال حافظ






در اين وب
در كل اينترنت

ابزار تماس با ما

فال انبیا

روماتیسم: راه چاره در تغذیه‌ی مناسب


 افرادی که از روماتیسم، آرتروز، درد مفاصل و غیره رنج می‌برند این واژه‌ها مملو از دردهایی است که باید تحمل کنند.


 

خوشبختانه مواد غذایی مثل کلم، گوجه‌فرنگی، انواع ماهی‌ها و غیره می‌توانند با التهاب‌ها مقابله کنند و راهی برای تسکین درد بوده و در برخی موارد درمانگر باشند. برای آشنایی بیشتر با این مواد غذایی با ما همراه باشید.

گوجه فرنگی

 

 

گوجه‌فرنگی: ضد التهاب طبیعی

در سال 2008، محققان ایتالیایی ثابت کردند که گوجه‌فرنگی خواص ضدالتهابی دارد. در واقع از آنجایی که گوجه‌فرنگی دارای لیکوپن، فلاوونوئید و رنگدانه‌های کاروتنوئید است می‌تواند روی روماتیسم تأثیر بگذارد.

روش مصرف: گوجه‌فرنگی را به صورت خام یا پخته در سالاد و غذاهای متنوع میل کنید. توجه داشته باشید که گوجه‌فرنگی پخته لیکوپن بیشتری آزاد می‌کند که به راحتی جذب بدن می‌شود. 

 

گردو

 

گردو: تسکین دهنده‌ی دردها

متخصصان تغذیه معتقدند که گردو حاوی ترکیبات ضدالتهابی قوی‌ای می‌باشد. این میوه‌ی خشک سرشار از مس است که جلوی روند التهابی را گرفته، میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد و غضروف‌ها را ترمیم می‌کند. از این گذشته امگا 3 های موجود در گردو نیز دارای خواص ضدالتهابی هستند.

روش مصرف: توصیه می‌شود روزانه یک مشت گردو میل کنید. می‌توانید از گردو در تهیه غذاهایی مثل انواع کوکوها نیز استفاده کنید. روغن گردو نیز دارای خواص زیادی است. توجه داشته باشید که این روغن خیلی زود می‌ترشد. برای همین بهتر است آن را به صورت شیشه‌های کوچک خریده و در یخچال نگهداری کنید.

 

انواع کلم

 

کلم: از آرتروز پیشگیری می‌کند

در سال 2002، یک پژوهش آمریکایی ثابت کرد که گیاهان چلیپایی یعنی خانواده‌ی کلم‌ها (بروکلی، کلم برگ، کلم قرمز و ...) از ابتلا به آرتروز پیشگیری می‌کند. کلم‌ها علاوه بر اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند حاوی ترکیبات دیگری به نام گلوکوزینولات هستند که از تخریب سلول‌ها پیشگیری به عمل می‌آورندو....

 



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب

5 گیاهی که نفخ شکم تان را از بین می برد

 

باد یا نفخ شکم می‌تواند ناشی از غذاهای گازدار، آلرژی‌های غذایی یا غذاهای فوق‌العاده غنی‌شده باشد. آرام غذا خوردن و اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار احساس پف‌کردگی را کاهش خواهد داد. اما گیاهان و میوه‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند از تورم شکم جلوگیری کنند ...

                       



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب

کنجد گیاهی پراز خاصیت

مقدمه:

کنجد گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.کنجد گیاهی است یکساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگ های آن بیضی ، باریک و نوک تیز می باشد و گل های آن به رنگ سفید یا قرمز است.میوه این گیاه بصورت کپسول و محتوی دانه های کوچک ، مسطح و بیضی است که کنجد نامیده می شود.دانه های کنجد ممکن است به رنگ سفید، قهوه ای یا سیاه باشد که از بین این سه نوع، کنجد سفید از نظر ارزش غذایی و کیفیت روغن از انواع دیگر مرغوبتر است.

 

sesame seeds flickr کنجد،گیاه بومی هندوستان

کنجد،گیاه بومی هندوستان

 

گفتنی است که ...


  • تاریخ ارسال : چهار شنبه 19 آذر 1393 ساعت: 13:15
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب

7 خاصیت فوق العاده آویشن

  • 264

 

آویشن گیاهی از خانواده نعناع است که در مصر باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند در حالی که در یونان به‌ عنوان عود کاربرد داشته است.

  1. درمان آکنه با عصاره آویشن
افرادی که به آکنه مبتلا هستند مواد دارویی بسیاری را ...



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب

افرادی که باید در مصرف انار و گریپ فروت دقت کنند

  • 139

 

 
افرادی که باید در مصرف انار و گریپ فروت دقت کنند

سلامت نیوز: متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با بیان اینکه هرفرد باید میزان مصرف تمام مواد غذایی را در طول روز کنترل کند گفت: برای حفظ سلامت جسم و کاهش وزن، میزان انرژی دریافتی ما در طول روز باید کمتر از میزان انرژی مصرفیمان باشد تا کاهش وزن رخ دهد.
دکتر مرتضی عقبایی،متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفاآنلاین


  • تاریخ ارسال : پنج شنبه 13 آذر 1393 ساعت: 11:24
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
ادامه مطلب

5 راه برای شفاف کردن خون

 

فیبر و غذاهای فیبردار از جمله موادی هستند که می توان از آن ها برای تصفیه کردن خون استفاده کرد. سعی کنید در رژیم غذاییتان موادی مانند آناناس، تخم کتان داشته باشید تا میزان فیبر بدن شما به طور کامل تامین شود.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، خون عامل اصلی حیات ما است. تصفیه کردن خون از جمله مهمترین کارهای است که باید به آن دقت داشته باشیم. راه های مختلفی برای اینکه بتوانیم خون تمیزی داشته باشیم وجود دارد. در اینجا به چند روش برای تصفیه خون اشاره می کنیم.

**این روزها انار یکی از میوه های موجود در بازار است که ...



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ادامه مطلب

آیا همه عنکبوت‌ها سمی و مرگبارند؟

  • 141

 

    
1417073751121_2.jpg

عنکبوت‌های سمی وحشتناک هستند، اما کارشناسان بر این باورند که در واقع، به ندرت افراد در سراسر جهان از این موجودات مرگبار آسیب جدی می‌بینند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، بیش از 40 هزار گونه عنکبوت که تقریبا همه آنها سمی هستند در دنیا وجود دارند، اما تعداد کمی از آنها برای انسان سمی و خطرناک هستند.

ریچارد ویتر محقق دانشگاه کالیفرنیا در مقاله‌ای با عنوان اسطوره عنکبوت و تصورات غلط به معرفی چند گونه عنکبوت در سراسر جهان پرداخته است.

 

 



می پسندم نمی پسندم
نظرات()
ادامه مطلب

اجرای روشی جدید برای تشخیص ویروس 'ابولا ' ظرف پانزده دقیقه

 

          برای اولین بار محققان روش تازه ای را به صورت آزمایشی در کشور گینه در غرب آفریقا مورد استفاده قرار خواهند داد که با استفاده از آن می توان  ظرف پانزده دقیقه ویروس خطرناک ابولا را از طریق آزمایش خون و یا بزاق دهان شناسایی کرد.

 

به گزارش ایرنا، بنیاد خیریه انگلیسی 'ولکام تراست' روز جمعه ضمن اعلام این مطلب گفت استفاده از این روش جدید به صورت آزمایشی در مرکز درمان ابولا در شهر کوناکری در کشور گینه در طی هفته های آینده شروع خواهد شد.
این بنیاد گفته است، در این روش جدید که در قالب یک دستگاه آزمایشگاه قابل حمل انجام می شود، می توان نمونه های خون و یا بزاق دهان را بیش از شش برابر شیوه های کنونی در کشورهای غرب آفریقا که هم اینک با شیوع بیماری ابولا مواجه هستند، مورد آزمایش قرار داد.
این طرح آزمایشی که تحت عنوان 'آزمایشگاه چمدان همراه' ازسوی موسسه پاستور در شهر داکارسنگال، هدایت می شود، به طور مشترک ازسوی بنیاد خیریه 'ویلکام تراست' و وزارت توسعه بین الملل انگلیس حمایت مالی شده است.
دکتر 'وال اسنوین' از مقامات بنیاد خیریه ' ولکام تراست' روز جمعه گفت: یک آزمایش 15 دقیقه ای قابل اطمینان که می تواند موارد مبتلا به ابولا را تأیید کند، یک ابزار کلیدی برای مدیریت موثر شیوع ابولا است و اجازه می دهد که شناسایی بیماران و  قرنطینه قرار دادن آنان و درمان شان هرچه سریعتر ممکن شود.
وی افزود: این مساله ضمن اینکه شانس بیشتری برای نجات بیماران ایجاد می کند، می تواند مانع از انتقال این ویروس به سایر افراد شود.
به گفته دکتر وال اسنوین، این  روش جدید آزمایشگاهی به منظور استفاده در مراکز درمانی روستایی که با مشکل برق و سامانه های برودتی مواجه هستند در نظر گرفته شده است.
به گفته محققان، اگر نتیجه این روش جدید موفقیت آمیز باشد، می تواند برای شناسایی هر سریعتر بیماران مبتلا به ویروس ابولا در غرب آفریقا، مورد استفاد قرار گیرد.
سرعت عمل در تشخیص ویروس ابولا ، سبب خواهد شد که مبتلایان به این ویروس بسرعت  شناسایی و قرنطینه شده و درمان آنها سریعتر شروع شود که این به معنای افزایش احتمال نجات این بیماران خواهد بود.
درهمین حال به گزارش گاردین، محققان دانشگاه وسمینستر انگلیس نیز یک دستگاه تشخیصی توسعه داده اند که می تواند در مناطق روستایی مورد استفاده قرار گیرد و هدف از ساخت آن ، تشخیص ویروس ابولا از طریق آزمایش مایعات بدن ظرف 40 دقیقه است.
براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی، شمار مرگ ومیرهای ناشی از ابتلا به ویروس مرگبار ابولا درغرب آفریقا  به پنج هزار و 459 نفر رسیده است.
شیوع ابولا از دسامبر 2013 (آذرماه 92) در گینه آغاز شده  و تا 27 آبان سال جاری در این کشور یک هزار و 214 کشته بر جای گذاشته است.
در لیبریا تعداد کشته ها 2 هزار و 963 تن از مجموع هفت هزار و 82 مورد ابتلا به ویروس ابولا بوده است.
در سیرالئون نیز بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، یک هزار و 267 نفر براثر ابتلا به ویروس خطرناک فوت کرده اند.
ویروس ابولا یکی از کشنده ترین ویروس ها است که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می شود و تاکنون درمان قطعی برای آن ارایه نشده است.


  • تاریخ ارسال : شنبه 8 آذر 1393 ساعت: 8:43
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

چرا شیرینی صورت شما را پرجوش می‌کند

  • 158

 

مصرف زیاد شیرینی PH خون فرد را افزایش می‌دهد این مسئله سبب ایجاد محیط قلیایی در بدن فرد و در نتیجه بروز جوش می‌شود.
مسعود داوودی، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: غذاهای شیرین و چرب می‌تواند جوش را در فرد تحریک کند. همچنین هورمون‌هایی که به شکلی وارد غذا می‌شوند نیز در این مسأله تأثیر می‌گذارد.
 
وی افزود: در دامپروری و پرورش حیواناتی مانند گاو هورمون‌هایی که به آنها تزریق می‌شود در بروز جوش تأثیر می‌گذارد چای و قهوه به تنهایی سبب بروز این مسئله در فرد نمی‌شود.
 
داوودی با اشاره به اینکه شیرینی زیاد در کنار چای و قهوه، میزان جوش را در فرد افزایش می‌دهد اظهار داشت: مصرف غذاهای چرب و شیرین به طور موقتی PH خون فرد را افزایش می‌دهد افزایش PH سبب ایجاد خاصیت قلیایی در بدن می‌شود این مسئله محیط لازم برای رشد میکروب ودر نتیجه بروز جوش را فراهم می‌کند.
 
 وی درادامه چنین گفت: غذاهای شیرین و چرب می‌تواند جوش را در فرد تحریک کند. همچنین هورمون‌هایی که به شکلی وارد غذا می‌شوند نیز در این مسأله تأثیر می‌گذارد.
 
وی تصریح کرد: برخی متخصصان اعتقاد زیادی به بروز جوش بر اثر مصرف مواد شیرین و چرب ندارند پرهیز غذایی برای جلوگیری از بروز جوش در فرد مسئله‌ای تجربی است که تنها براساس تجربه فرد صورت می‌گیرد.

  • تاریخ ارسال : شنبه 15 آذر 1393 ساعت: 8:39
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

خشک شدن شبکیه چشم، دردی بی‌درمان

 

بروز بیماری در شبکیه 2 نوع خشک و تر است که نوع خشک آن وخیم‌تر است.
مسعود سهیلیان چشم پزشک در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نوعی بیماری شبکیه وجود دارد به اسم بیماری وابسته به سن شبکیه که بیشتر در افراد بالای 60 سال مشاهده می‌شود که اغلب ژنیتکی است که اگر درمان به موقع صورت نگیرد ممکن است به کاهش توان دید یا حتی نابینایی منجر شود.
وی افزود: این بیماری دو نوع تر و خشک دارد و برای نوع خشک آن هنوز درمانی مشخص پیدا نشده است و باعث می‌شود سلو‌ل‌های لکه زرد از روند فعالیت خارج شده و بینایی بیمار را کاهش بدهد.
وی اظهار داشت: در نوع تر این بیماری رگ‌های چشم نمایان و خونریزی ایجاد می‌شود و دید بیمار تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
این متخصص بیان کرد: طی 10 سال گذشته تحولات زیادی در زمینه دارویی برای درمان این بیماری صورت گرفته که با استفاده از آن‌ها توانسته‌اند تا حدی دید بیمار را بهبود بخشند و پیشرفت بیماری را به تعویق اندازند.
سهیلیان اشاره کرد: مبتلایان به این بیماری با مصرف داروهایی مانند آنتی اکسیدان مانع از رسیدن این بیماری به مرحله تر می‌شوند زیرا اگر این بیماری به مرحله تر برسد درمان آن مشکل‌تر و بیمار نیازمند تزریق دارو داخل چشم می‌شود.
وی عنوان کرد: بیماری دیابت هم بروی شبکه چشم‌ها تأثیر دارد که درایران حدود 30درصد مردم مبتلا به دیابت هستند.
وی ادامه داد: در صورتی که بیماری دیابت بیش از 5 سال طول بکشد خطر تأثیر آن بروی چشم‌ها بیشتر می‌شود که این بیماری باعث ایجاد تورم، پیدایش عروق جدید، خونریزی و در نهایت جدا شدن شبکیه و از بین رفتن دید می‌شود.
سهیلیان اشاره کرد: بیماری فشار خون و چربی بالا هم بر روی شبکیه چشم نیز تأثیر دارد به طوری که باعث انسداد رگ‌های چشم شده و آنها را دچار مشکل می‌کند.
 وی اظهار داشت: در چند سال گذشته درمان خاصی برای این بیماری نبود ولی امروزه با تزریق دارو در داخل چشم می‌توان آن را درمان کرد.

  • تاریخ ارسال : شنبه 14 آذر 1393 ساعت: 8:36
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

کشف ترکیبات جدید کاهش‌دهنده التهاب

 

محققان آمریکایی موفق به کشف دو ترکیب جدید شدند که به کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌هایی مانند ام‌اس، آرتروز و کولیت اولسراتیو کمک می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو ترکیب OD36 و OD38 بطور خاص برای محدود کردن سیگنال‌های تحریک‌کننده التهاب از ‌آنزیم RIPK2 ظاهر می‌شوند.

آنزیم RIPK2 (سرین/ ترئونین/ تیروزین کیناز) آنزیمی است که مولکول‌های با انرژی زیاد را برای تحریک سیستم ایمنی بدن در پاسخ به التهاب فعال می‌کند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس‌وسترن رزرو در این پروژه تحقیقاتی، با تعیین توالی ژنتیکی موفق به شناسایی مجموعه منحصربفردی از ژن‌ها شدند که بطور خاص توسط پروتئین‌های NOD2 هدایت می‌شوند.

در نهایت سه ژن خاص التهابی که توسط NOD2 هدایت می‌شوند، شامل SLC26a، MARCKSL1 و RASGRP1 شناسایی شدند که به کشف ترکیبات موثر در بروز التهاب منجر شد.

بر اساس طرح دو ترکیب OD36 و OD38، محققان ترکیبات نسل پنجم Oncodesign را توسعه دادند که بسیار موثرتر از نسل اول OD36 و OD38 است.

گام بعدی، یافتن یک شرکت بزرگ داروسازی برای استفاده از این ترکیبات جهت شروع فاز نخست آزمایش بالینی بر روی انسان است.

نتایج این پژوهش در مجله Biological Chemistry منتشر شده است.1415012399853_108.JPG

منبع:ایسنا


  • تاریخ ارسال : شنبه 13 آذر 1393 ساعت: 8:30
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: دی‌ان‌ای در فضا سالم می‌ماند

 

 

 
1417075726569_5.jpg

دانشمندان در کشفی که همگان را شوکه کرد، دریافتند دی‌ان‌ای می‌تواند در شرایط دشوار فضا و همچنین ورود دوباره به جو سالم بماند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان دانشگاه زوریخ که رشته‌های دوگانه کوچک دی‌ان‌ای را به محفظه خارجی یک موشک متصل کرده بودند، با مشاهده دوباره آن‌ها شگفت زده شدند زیرا نیمی از نمونه‌های دی‌ان‌ای طی این سفر سالم مانده بودند.

این امر علی‌رغم دمای بیش از 1000 درجه سانتی‌گراد در طول این پرواز کوتاه به فضای زیر مدار زمین و بازگشت به کره خاکی بود. چنین موضوعی این احتمال که مولکول‌های حیات فرازمینی از فضا به زمین رسیده باشند، را تقویت می‌کند.

ماموریت زیرمداری Texus-49 از پایگاه Esrange در کرونا واقع در شمال سوئد به فضا اوج گرفت و در اصل برای مطالعه تاثیر گرانش بر ژن‌های سلول‌های انسانی انجام می‌شد که در داخل موشک حمل می‌شدند. اما دانشمندان تصمیم گرفتند علاوه بر این، برای آزمایش اثرات سفر فضایی بر روی دی‌ان‌ای، این مولفه‌ را در سه مکان واقع بر محفظه خارجی موشک قرار دهند و با کمال تعجب بخش عمده دی‌ان‌ای را سالم یافتند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دنباله‌دارها بلوک‌های آلی سازنده حیات مانند آمینواسیدها را در آغاز تاریخ زمین به کره خاکی تحویل داده‌اند.

با این حال برخی دیگر بر این باورند دی‌ان‌ای (مولکول اساسی حیات) احتمالا در غبار شهاب‌سنگ به زمین رسیده است. 100 تن از این غبار هر روزه به زمین وارد می‌شود. دستاورد جدید دانشمندان سوییسی فرضیه رسیدن مولکول‌های حیات به زمین در آغاز تاریخچه این سیاره را تقویت می‌کند.

جزئیات این تحقیق در نشریه Plos One قابل‌مشاهده است.

پرتاب موشکی که نمونه‌های دی‌ان‌ای را به فضا حمل می‌کرد

  • تاریخ ارسال : شنبه 12 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

موفقیت محققان کشور در تولید سلول بنیادی مزانشیمی از سلول پرتوان برای درمان بیماری‌های کبدی

  • 133

 

117-7.JPG

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان از تولید سلول‎های بنیادی مزانشیمی از سلول‌های پرتوان انسانی خبر داد و گفت: تزریق این سلول‌ها به موش‌هایی با بیماری حاد کبدی موجب زنده ماندن آنها شد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکترحسین بهاروند در بیست و یکمین کنفرانس مهندسی زیست پزشکی ایران با بیان اینکه برای تولید سلول‌های قلبی نیاز به 2 تا 3 بیلیون سلول و برای تولید سلول‌های کبدی نیاز به 10 بیلیون سلول است،‌ افزود: برای دستیابی به این تعداد سلول محققان پژوهشگاه رویان روشی را برای تولید سلول‌های مورد نیاز ارائه دادند.

وی با اشاره به جزئیات این روش، اظهار داشت: در این روش سلول‌ها از حالت چسبنده به صورت شناور رشد داه شد و در داخل بایوراکتور قرار گرفت و پس از 3 هفته تعداد کم سلول‌ها به چند میلیارد سلول افزایش می‌یابند.

این محقق اضافه کرد: ما قادر هستیم تعداد محدودی از سلول‌های بنیادی منجمد شده را در بایو راکتور تکثیر دهیم که این امر ما را در دستیابی به تعداد سلول مورد نیاز برای پیوند یاری می‌دهد.

بهاروند، از ارائه پروتکلی برای تولید سلول‌ها عضله قلبی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای این منظور در بایو راکتور اقدام به تولید سلول عضله قلبی کردیم که 10 روز پس از القا زنده ماندند.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، تولید سلول‌ کبدی را از دیگر موفقیت‌های این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: در این مطالعه سلول‌های پرتوان القایی درحجم انبوه به سلول‌های کبدی تمایز داده شدند. این سلول‌ها از لحاظ ساختار و فیزیولوژی مشابه سلول‌های کبدی هستند و در مدل‌های حیوانی حاد کبدی باعث نجات و بهبود علائم در آنها شدند.

وی ادامه داد: این سلول‌ها با لانه گزینی مؤثر در بافت کبدی مدل حیوانی باعث نجات جان حیوان شدند ضمن آنکه سلول‌های پیوند شده پس از لانه گزینی در کبد اقدام به ترشح آلبومین انسانی کردند و علاوه بر آن مواد سمی اضافه شده به محیط کشت را نیز جذب کردند.

بهاروند یادآور شد: این روش جدید در تولید انبوه سلول‌های کبدی و خالص سازی آنها، سامانه‌ای جدید در تولید سلول‌های هپاتوسیت (سلول‌های اصلی کبد) به شمار می‌رود. این رویکرد باعث تسهیل استفاده از این سلول‌ها در مصارف مختلف بیولوژیکی خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه روش نوین برای تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی از سلول‌های پرتوان انسانی اظهار داشت: اینکه آیا از سلول‌های بنیادی می‌توان برای درمان استفاده کرد یا خیر سوالی بود که سعی کردیم تا با استفاده از سلول مناسب در سطح مدل حیوانی به آن پاسخ دهیم.

بهاروند سلول‌های بنیادی مزانشیم را یکی از مقوله‌های سلول درمانی توصیف کرد و یادآور شد: اگرچه این سلول از منابع مختلفی قابل دسترسی است اما مغز استخوان یکی از منابع رایج برای جداسازی سلول‌های مزانشیمی برای مقاصد درمانی است ولی جداسازی این سلول‌ها از مغز استخوانی یک روش تهاجمی و دردناک برای بیمار محسوب می‎شود ضمن آنکه با افزایش سن افراد توانایی‌های سلول‌های جدا شده متفاوت خواهد بود.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: برای رفع این مشکل از منبع در دسترس و قابل ‌کشت چون سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی برای تولید سلول‌های مزانشیمی استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سلول‌های تولید شده شبیه سلول‌های بینادی مزانشیم مغزاستخوان بودند، خاطرنشان کرد: سلول‌های مزانشیم بدست آمده از سلول‌های بنیادی پرتوان بر روی موش‌های با بیماری حاد کبدی که انتظار مرگ آنها تا 5 روز آینده می‌رفت تزریق شد و نتایج نشان داد که این موش‌ها زنده ماندند.

بهاروند دلیل این امر را ترشح موادی از سوی این سلول‌ها دانست که موجب زنده ماندن موش‌ها شده است.

وی با بیان اینکه آینده پزشکی امروز بر اساس دارو درمانی و فرآیندهای سلول درمانی است، گفت: بخش مهمی از پزشکی آینده را سلول‌های بنیادی تشکیل می‌دهد.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان همچنین رویکرد پزشکی آینده را پزشکی ترمیمی عنوان کرد و افزود: در آینده درمان مبتنی بر فرد خواهد بود و برای هر فرد نسخه خاصی پیچیده می‎شود همچنین پزشکی آینده پزشکی سرطان است. بیش از 3 هزار سال است که بشر بیماری سرطان را می‌شناسد ولی تاکنون راهی برای درمان آن پیدا نکرده است تا بر آن غلبه کند.


  • تاریخ ارسال : شنبه 11 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

موفقیت محققان کشور در تولید سلول بنیادی مزانشیمی از سلول پرتوان برای درمان بیماری‌های کبدی

  • 92

 

117-7.JPG

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان از تولید سلول‎های بنیادی مزانشیمی از سلول‌های پرتوان انسانی خبر داد و گفت: تزریق این سلول‌ها به موش‌هایی با بیماری حاد کبدی موجب زنده ماندن آنها شد.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا، دکترحسین بهاروند در بیست و یکمین کنفرانس مهندسی زیست پزشکی ایران با بیان اینکه برای تولید سلول‌های قلبی نیاز به 2 تا 3 بیلیون سلول و برای تولید سلول‌های کبدی نیاز به 10 بیلیون سلول است،‌ افزود: برای دستیابی به این تعداد سلول محققان پژوهشگاه رویان روشی را برای تولید سلول‌های مورد نیاز ارائه دادند.

وی با اشاره به جزئیات این روش، اظهار داشت: در این روش سلول‌ها از حالت چسبنده به صورت شناور رشد داه شد و در داخل بایوراکتور قرار گرفت و پس از 3 هفته تعداد کم سلول‌ها به چند میلیارد سلول افزایش می‌یابند.

این محقق اضافه کرد: ما قادر هستیم تعداد محدودی از سلول‌های بنیادی منجمد شده را در بایو راکتور تکثیر دهیم که این امر ما را در دستیابی به تعداد سلول مورد نیاز برای پیوند یاری می‌دهد.

بهاروند، از ارائه پروتکلی برای تولید سلول‌ها عضله قلبی خبر داد و خاطرنشان کرد: برای این منظور در بایو راکتور اقدام به تولید سلول عضله قلبی کردیم که 10 روز پس از القا زنده ماندند.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، تولید سلول‌ کبدی را از دیگر موفقیت‌های این پژوهشگاه ذکر کرد و یادآور شد: در این مطالعه سلول‌های پرتوان القایی درحجم انبوه به سلول‌های کبدی تمایز داده شدند. این سلول‌ها از لحاظ ساختار و فیزیولوژی مشابه سلول‌های کبدی هستند و در مدل‌های حیوانی حاد کبدی باعث نجات و بهبود علائم در آنها شدند.

وی ادامه داد: این سلول‌ها با لانه گزینی مؤثر در بافت کبدی مدل حیوانی باعث نجات جان حیوان شدند ضمن آنکه سلول‌های پیوند شده پس از لانه گزینی در کبد اقدام به ترشح آلبومین انسانی کردند و علاوه بر آن مواد سمی اضافه شده به محیط کشت را نیز جذب کردند.

بهاروند یادآور شد: این روش جدید در تولید انبوه سلول‌های کبدی و خالص سازی آنها، سامانه‌ای جدید در تولید سلول‌های هپاتوسیت (سلول‌های اصلی کبد) به شمار می‌رود. این رویکرد باعث تسهیل استفاده از این سلول‌ها در مصارف مختلف بیولوژیکی خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه روش نوین برای تولید سلول‌های بنیادی مزانشیمی از سلول‌های پرتوان انسانی اظهار داشت: اینکه آیا از سلول‌های بنیادی می‌توان برای درمان استفاده کرد یا خیر سوالی بود که سعی کردیم تا با استفاده از سلول مناسب در سطح مدل حیوانی به آن پاسخ دهیم.

بهاروند سلول‌های بنیادی مزانشیم را یکی از مقوله‌های سلول درمانی توصیف کرد و یادآور شد: اگرچه این سلول از منابع مختلفی قابل دسترسی است اما مغز استخوان یکی از منابع رایج برای جداسازی سلول‌های مزانشیمی برای مقاصد درمانی است ولی جداسازی این سلول‌ها از مغز استخوانی یک روش تهاجمی و دردناک برای بیمار محسوب می‎شود ضمن آنکه با افزایش سن افراد توانایی‌های سلول‌های جدا شده متفاوت خواهد بود.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان اضافه کرد: برای رفع این مشکل از منبع در دسترس و قابل ‌کشت چون سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی برای تولید سلول‌های مزانشیمی استفاده کردیم.

وی با تاکید بر اینکه سلول‌های تولید شده شبیه سلول‌های بینادی مزانشیم مغزاستخوان بودند، خاطرنشان کرد: سلول‌های مزانشیم بدست آمده از سلول‌های بنیادی پرتوان بر روی موش‌های با بیماری حاد کبدی که انتظار مرگ آنها تا 5 روز آینده می‌رفت تزریق شد و نتایج نشان داد که این موش‌ها زنده ماندند.

بهاروند دلیل این امر را ترشح موادی از سوی این سلول‌ها دانست که موجب زنده ماندن موش‌ها شده است.

وی با بیان اینکه آینده پزشکی امروز بر اساس دارو درمانی و فرآیندهای سلول درمانی است، گفت: بخش مهمی از پزشکی آینده را سلول‌های بنیادی تشکیل می‌دهد.

رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان همچنین رویکرد پزشکی آینده را پزشکی ترمیمی عنوان کرد و افزود: در آینده درمان مبتنی بر فرد خواهد بود و برای هر فرد نسخه خاصی پیچیده می‎شود همچنین پزشکی آینده پزشکی سرطان است. بیش از 3 هزار سال است که بشر بیماری سرطان را می‌شناسد ولی تاکنون راهی برای درمان آن پیدا نکرده است تا بر آن غلبه کند.


  • تاریخ ارسال : شنبه 11 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

درمان نوزادان مبتلا به ایدز با تغییر نوعی پروتئین در شیر

  • 132

 

1415791722864_8.jpg

شیوه جدید تغییردادن یک پروتئین در شیر برای اتصال آن به نوعی داروی ضدویروسی، نوید ارتقای قابل‌ توجه درمان نوزادان و کودکان مبتلا به ایدز را می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دستاورد دانشمندان کالج علوم کشاورزی دانشگاه پنسیلوانیا حائزاهمیت است چون سازمان بهداشت جهانی تخمین زده 3.4 میلیون کودک در جهان مبتلا به ایدز هستند. 9 نفر از هر 10 کودک بیمار در کشورهای زیر صحرای افریقا زندگی می‌کنند و با دسترسی محدود به منابع دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این کشورها درمان‌های کارآمد هنوز به صورت عام در دسترس نیستند و متخصصان بین‌المللی علم پزشکی اعلام کرده‌اند کمتر از یک سوم کودکان مبتلا به ایدز در سراسر جهان داروی ضدویروسی دریافت می‌کنند.

یکی از داروهایی که بیش از همه برای درمان و پیشگیری از عفونت اچ‌آی‌وی تجویز می‌شود، Ritonavir نام دارد و دارای عوارض جانبی نامطلوب و مشکلات مهم مصرف از راه دهان است. این دارو دارای ویژگی آب‌گریزی و حل‌پذیری پایین در آب است و این امر منجر به حل‌پذیری پایین آن در مایع دستگاه گوارش بدن می‌شود. این دارو که برای درمان نوزادان با بیش از یک ماه سن به کار می‌رود، 43 درصد اتانول دارد و دارای مزه‌ای وحشتناک است. همچنین، Ritonavir هنگام تماس با معده، موجب تهوع، مسمومیت و اسهال می‌شود.

بنابراین، دانشمندان باید فرمولبندی جدیدی جهت استفاده آن برای کودکان و غلبه بر حل‌پذیری پایینش در آب ارائه دهند تا مصرف از راه دهان آن را برای نوزادان و کودکان ارتقا بخشند.

به منظور حل این مشکل، تیم علمی گروهی از پروتئین‌ها به نام celled caseins در شیر گاو را بررسی کرد. پروتئین‌های Casein، تجمع‌های کروی موسوم به casein micelles تولید می‌کنند که مسئول رنگ سفید شیر هستند. مولفه casein micelles در شیر پستانداران، سیستم‌های تحویل طبیعی آمینواسیدها و کلسیم از مادر به نوزاد هستند و دانشمندان حاضر در این تحقیق معتقد بودند این مولفه شاید بتواند مولکول‌های Ritonavir را نیز به بدن بیماران نوزاد تحویل دهد.

آنچه آن‌ها دریافتند این بود که پروتئین مزبور قادر به حمل مولکول‌هایی است که حل‌پذیری پایینی در آب دارند. چنین مولکول‌هایی همچنین وزن مولکولی پایینی دارند و مانند Ritonavir بسیار از آب گریزانند. محققان پی بردند قراردادن شیر در معرض هموژناسیون با فشار فوق بالا، ویژگی‌های اتصالی پروتئین‌های casein micelles را افزایش می‌دهد.

شیر معمولی با فشار بین 10 تا 15 مگاپاسکال هموژنیزه می‌شود اما در این تحقیق، شیر با فشار بین 400 و 500 مگاپاسکال هموژنیزه شد و این موضوع کیفیت‌های اتصالی پروتئین casein micelles برای متصل‌ شدن به مولکلول‌های دارویی را ارتقا داد در نتیجه این قابلیت اتصال افزایشی مولکول‌ها، می‌توان از نوعی پودر شیر حاوی Ritonavir به عنوان فرمولاسیون شیر نوزاد استفاده کرد که سیستم انتقالی را برای دارویی از این دست ارائه می‌دهد که زیاد در آب حل‌پذیر نیست.

در حال حاضر دانشمندان در حال آزمایش شیوه جدیدشان بر روی خوک‌های نوزاد هستند و تا به اینجا دریافته‌اند Ritonavir توسط این پروتئین در شیر به اندازه کافی به بدن تحویل داده می‌شود. محققان امیدوارند این شیوه، کارکردی بالقوه علیه ایدز ارائه دهد اما آن‌ها هنوز درمان‌های بالینی بر روی انسان را آغاز نکرده‌اند.

جزئیات این دستاورد علمی در Journal of Pharmaceutical Research قابل‌مشاهده است.

 

منبع:ایسنا


  • تاریخ ارسال : شنبه 10 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

ساخت نانودارویی جدید برای مقابله با ابولا

  • 153

 

           شرکت نانودارویی نانوویریسیدیز موفق به ساخت نانودارویی با نام nanoviricide  شده است که به راحتی ویروس ابولا را به دام می اندازد.

 

به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری، این شرکت داروهای منتخبی برای مبارزه با ابولا ارایه کرده که آزمایش های حیوانی آن زیر نظر موسسه تحقیقات پزشکی ارتش آمریکا انجام شده است. این نانوداروی جدید نیز در حال طی مراحل آزمایشی است.
داروی nanoviricide از دو بخش مختلف تشکیل شده و به یکدیگر متصل است؛ بخش اول یک لیگند متصل شونده به دارو است که از روی گیرنده های سلول میزبان که ویروس به آنها متصل می شود تقلید شده است. بخش دوم نیز یک زنجیره پلیمری است که شباهت زیادی به سطح سلول های میزبان دارد و ویروس به آنها متصل می شود.
به تازگی پیشرفت های زیادی در نمایان شدن اهمیت گیرنده های سطح سلول و فاکتورهایی که ویروس از آن ها برای اتصال به سلول استفاده می کند، انجام شده است. با درک این مکانیسم ها، این شرکت موفق به طراحی مجدد لیگندهای ضدایبولا شده است.
انیل دیوان از مدیران شرکت نانوویریسیدیز می گوید: لیگندهای ضد ابولا باید روی داروهای قدیمی منتخب ضد ابولا قرار گیرند. با این راهبرد، ویروس ابولا قادر به فرار کردن نخواهد بود حتی اگر از جهش های سریع برای این کار استفاده کند زیرا ما از لیگندهایی برای به دام انداختن آن ها استفاده می کنیم که این ویروس برای اتصال به سلول به آنها نیاز دارد.


  • تاریخ ارسال : جمعه 9 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

مس برای سلامت مغز ضروری است

  • 7

 

            تهران  - ایرنا - محققان دریافتند، وجود مقادیر مناسب مس در بدن، برای حفظ سلامت مغز ضروری است.

 

ماهیگردو

 

 

 

 

 

 

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، محققان با استفاده از تکنیک  های تصویربرداری مولکولی دریافتند، عنصر مس نقش یک تعدیل  کننده دینامیکی را در شکل  گیری مدارهای عصبی در مغز انسان برعهده دارد.
با وجود این که مغز انسان فقط  2 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می  دهد، 20 درصد از اکسیژن بدن را مصرف می کند. متابولیسم مغز و میزان واکنش اکسیداسیون در آن موجب مصرف حجم زیادی از مس، روی و آهن در این اندام می  شود. اکسید شدن نامتناسب این مواد منجر به بروز بیماری  های سیستم عصبی از جمله پارکینسون و آلزایمر می  شود.
همچنین وجود مس برای تولید آنزیم  های حیاتی که ارتباطات الکتریکی مغز را کنترل می  کنند، ضروری است.
فقدان ابزارهای مناسب برای نظارت بر تاثیرات میزان مس در بدن جانداران، تحلیل و کسب اطلاع از اثرات آن را دشوار می  کند.
قارچ، انواع آجیل، دانه سویا، غذاهای دریایی، حبوبات، میوه خشک و پنیر بز حاوی مقادیر بالای مس هستند.


  • تاریخ ارسال : جمعه 8 آذر 1393 ساعت: 12:0
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,

ساخت دارویی برای درمان سرطان مثانه

  • 120

 

            تهران-ایرنا- محققان انگلیسی در جریان یک مطالعه موفق به ساخت دارویی شده اند که می تواند سرطان مثانه را درمان کند.

 

به گزارش روز جمعه ایرنا از مدیکال نیوز تودی، محققان مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می گویند: ساخت دارویی که می تواند طیف وسیعی از سرطان ها را در برابر سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر  کند مهیج است و می تواند به معنی پیدایش جبهه تازه ای در مبارزه با سرطان باشد.
این دارو سلول های سرطانی لایه ای را که از آن برای در امان ماندن از حمله سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند، هدف قرار می دهد.
در این مطالعه که در نشریه علمی Nature منتشر شده است، برخی بیماران مبتلا به سرطان مهلک مثانه به طور کامل معالجه شدند.
به گفته محققان مرکز تحقیقات سرطان انگلیس، تحقیقات در رشته ایمنی درمانی به نتایج بسیار مهیج زیادی منجر شده است.
سیستم ایمنی در توازن حساسی با بعضی مواد شیمیایی در بدن قرار دارد، که گاه باعث واکنشی شدید می شود و گاه بعضی از این مواد باعث فرونشاندن این واکنش می شوند.
تومورها می توانند از این توازن برای پنهان شدن از چشم سیستم ایمنی استفاده کنند.
یکی از شیوه هایی که تومورها برای پنهان شدن از چشم سیستم ایمنی بکار می برند استفاده از پروتیینی به نام «پی.دی-ال1» ( PD-L1) است که معمولا برای پیشگیری از ابتلا به 'بیماری های خودایمنی' استفاده می شود.
در بیماری های موسوم به 'خودایمنی' مثل سرطان، سیستم ایمنی به اشتباه به خود بدن حمله می کند.
یک گروه بین المللی از دانشمندان از این دارو برای مسدود کردن پروتیین پی.دی-ال1 در 68 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته مثانه استفاده کردند. این دارو را شرکت «روش» (Roche)ساخته است.
تمامی این 68 بیمار تحت شیمی درمانی قرار گرفته بودند و برآورد می شد که شش تا هشت ماه از عمرشان باقی مانده باشد.
محققان در بیش از نیمی از این بیماران که تومور آنها با استفاده از پروتیین پی دی-ال1 از سیستم ایمنی بدن پنهان می شد، نشانه های بهبود مشاهده کردند. در دو بیمار همه علائم سرطان پس از معالجه از میان رفت.
دکتر «تام پالز» از متخصصان موسسه سرطان بارتس در دانشگاه کویین مری لندن که در این مطالعه همکاری داشت، می گوید: این اولین داروی جدید برای سرطان مثانه در 30 سال گذشته بوده است.
وی گفت:  تومورها یک لایه استتاری از جنس پی دی-ال1 برای خود می سازند که با برداشتن این لایه تومور قابل شناسایی می شود.

 

 

  • تاریخ ارسال : جمعه 7 آذر 1393 ساعت: 22:26
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

روغن نارگیل علائم پیری را متوقف می کند

  • 23

 

 
روغن نارگیل علائم پیری را متوقف می کند

مطالعه محققان دانمارکی نشان می دهد که مصرف روغن نارگیل پیشرفت بیماری های آلزایمر، پارکینسون و سایر علائم پیری را متوقف می کند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، این مطالعه نشان می دهد که استفاده از روغن نارگیل در رژیم غذایی علائم پیری مانند سنگینی گوش و کاهش وزن را به تعویق می اندازد و روند پیر شدن مغز را نیز متوقف می سازد.
محققان دانشگاه کپنهاگ معتقدند که این روغن با کمک به ترمیم سلول ها و دی.ان.ای آسیب دیده، روند پیری را متوقف می سازد.
در این مطالعه محققان موش های مبتلا به نقص سیستم ترمیم دی.ان.ای را مورد بررسی قرار دادند.
این نقص ژنتیکی در انسان ها موجب بروز یک اختلال نادر ژنتیکی به نام «سندرم کوکاین» (Cockayne syndrome) می شود.
بیماران مبتلا به سندرم کوکاین در کودکی دچار پیری زودرس می شوند و 10 تا 12 سال بیشتر عمر نمی کنند.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که مصرف یک رژیم غذایی مملو از روغن نارگیل به موش های مبتلا به این نقص ژنتیکی روند پیری مانند سنگینی گوش و کاهش وزن را به تعویق می اندازد.
نتایج این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

منبع:ایرنا


  • تاریخ ارسال : جمعه 7 آذر 1393 ساعت: 22:11
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()
برچسب ها : ,
ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 77
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 8

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 25
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 11
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 1
            آي پي امروز آي پي امروز : 8
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 4
            بازدید هفته بازدید هفته : 37
            بازدید ماه بازدید ماه : 36
            بازدید سال بازدید سال : 253
            بازدید کلی بازدید کلی : 981

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.136.154.103
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            نظرسنجي

            نظرسنجي

              مطالب ما را چگونه ارزیابی می کنید
              تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

                تبادل لینک هوشمند

                برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خانه بهداشت کلات و آدرس khbehdashtkalat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






                خبرنامه

                خبرنامه

                  براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                  آخرین نطرات کاربران

                  آخرین نطرات کاربران

                    درباره ما

                      بسم الله الرحم الرحیم خانه بهداشت کلات درسال 1360افتتاح گردید ازکارمندان آن می توان به آقایان:پاکیزه-فردوسی-شهدیز خانم ها:زارعی-نیک هوش-روحی- شجعی-ابراهیمی اشاره نمود. ساختمان جدید آن در فروردین1387باحضوربرخی مقامات افتتاح گردید

                    کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به خانه بهداشت کلات گناباد بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                    قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف